środa, 15 sierpnia 2012

Maldekstramaneco

Certe preskaŭ neniu rimarkis, sed antaŭ 2 tagoj (13-an de aŭgusto) estis Tago de Maldektramanuloj, mia festo:) Mi mem eksciis pri ĝi antaŭ kelkaj jaroj. Bone, ke ni havas sian propran tagon kaj dekstramanuloj povas ekvidi, ke ni ekzistas, kaj ne ĉiuj estas samaj. En baza lernejo preskaŭ ĉiuj miris, kiel mi povas skribi per liva mano, eĉ nun de tempo al tempo homoj demandas min, kiel tio eblas. Male mi povas ilin demandi, kiel tio eblas, ke ili skribas per dekstra mano, por mi tio estas simile mirinda afero:) Mi iam provis eklerni tion, sed mi ne estis sufiĉe pacienca. Tamen mi povas malrapide skribi en spegula kontraŭfrapo:) Jen eta ekzemplo:
Do malfruaj bondeziroj por ĉiuj maldekstramanuloj!

PS. "Maldekstramanulo" estis unu el unuaj vortoj, kiujn mi eklernis esperante kaj litove ("kairiarankis"):)

Pewnie nikt nie zauważył, ale przed dwoma dniami (13 sierpnia) był Dzień Leworęcznych, moje święto:) Sama dowiedziałam się o jego istnieniu przed kilkoma laty. Dobrze, że mamy swój własny dzień i praworęczni mogą zobaczyć, że istniejemy, i nie wszyscy są tacy sami. W podstawówce prawie wszyscy się dziwili, jak mogę pisać lewą ręką, nawet teraz od czasu do czasu ludzie mnie pytają, jak to możliwe. Odwrotnie mogłabym ich spytać, jak to możliwe, że oni piszą prawą ręką, dla mnie jest to równie dziwna sprawa:) Kiedyś próbowałam się tego nauczyć, ale nie miałam do tego cierpliwości. Mogę jednak powoli pisać w lustrzanym odbiciu:) (Powyżej, w esperanckiej wersji, mały przykład jak to wygląda)

Spóźnione życzenia dla wszystkich mańkutów!

PS. "Leworęczny" było jednym z pierwszych słów, jakich nauczyłam się po esperancku i po litewsku ("kairiarankis"):)

1 komentarze:

  1. fajny blog, bardzo podoba mi się twoje podejście do leworęczności i uświadamianie tego praworęczny zerknij jeszcze czasem na mojego bloga a i thx c; za ten komentarz ^^
    http://wiecznespojrzenia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń